|

Фильм о казаках-некрасовцах покажут в Центре Гумилёва

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Загрузка...

Метки: , ,

В понедельник 5 марта в Московском Центре Льва Гумилёва состоится показ фильма «Верная» (киностудия «Альбатрос») об актуальной жизни казаков-некрасовцев.

Аккредитация: gumilev-center@yandex.ru

“Наши песни — единственное, что у нас было» — говорит немолодая женщина, когда телевизионный репортер в начале 60-х годов интересуется как удалось ее предкам сохранить свой язык и культуру в чужой стране. В 1962 году, после 150 лет вынужденного изгнания в Турцию, казаки-некрасовцы вернулись на свою историческую родину, и были признаны новыми советскими гражданами. Они привезли свою веру и традиции, которые сохранили со времен Екатерины II. Именно это давало им силы жить на чужой земле — так говорят старые женщины, собравшись вечером под раскидистым деревом, чтобы спеть еще не забытые песни и поговорить о прошлом.

Но были и такие традиции, которые заставляли насильно сватать собственных детей. Елена и Иван прожили четыре десятилетия без любви — того требовала традиция. «Все это судьба», — рассуждают женщины под деревом. Судьба — даже то, что советские власти забрали веру у их собственных детей, и то, что некому будет теперь становиться священником в их церкви.

 

Это небольшая история о смысле или бессмысленности истинной веры. Мы погружаемся в осеннее золото и видим чью-то неоднозначно отблескивающую судьбу. Это золото прекрасно идет старым женщинам, собирающим  виноград во время осенней бури, и их песням.

 

Тонко и хрупко.

 

Др. Грит Лемке
Автор и кинокритик
DOK Лейпциг, отборочный комитет 2008

ВЕРНАЯ (FAITHFUL)

документальный фильм, 27 минут, 2008, Россия

 

—————————————-

Иногда традиции и правила поколений целого рода мешают личной жизни одного человека. Но он смиряется с этим, оставаясь вечно преданным и верным…

автор сценария, режиссер: Настя Тарасова

продюсер: Игорь Гелейн

оператор: Ирина Шаталова

звукорежиссер: Нелли Иванова

© Киностудия «Альбатрос»

Показы:

— Премьера на МКФ Документального кино и Анимации в Лейпциге «DOK Leipzig» (Международная программа), Германия 2008

— Участник конкурсной программы МКФ Документального кино «Documenta Madrid«, Испания 2009

— Участник конкурсной программы Лондонского МКФ Документальных фильмов LIDF, Великобритания 2009

— Участник конкурсной программы Новой Пекинской Международной кинонедели, Китай 2009

— Участник конкурсной программы МКФ в Сиракузах, США 2009

— Участник конкурсной программы МКФ «MEDIAWAVE» в Дьёре, Венгрия 2009

— Участник конкурсной программы МКФ Независимого кино в Бетлехеме (Пенсильвания) «SouthSide FF«, США 2009

— Участник спецпрограммы «До самых окраин» МКФ «Послание к Человеку», Санкт-Петербург 2009

— Участник конкурсной программы МКФ «FEST» в Эспиньо, Португалия 2009

— Участник конкурсной программы МКФ во Фресно, США 2009

— Участник конкурсной программы Международного Афинского Кино и Видео Фестиваля, США 2009

— Участник программы «Панорама» МКФ «Timishort«, Румыния 2009

— Участник конкурсной программы МКФ «A FILM FOR PEACE» в Гориции, Италия 2009

— Участник программы «Режиссеры без границ» на МКФ «Золотой Абрикос» в Ереване, Армения 2009 

Ссылки:

 

Пролог фильма (видео): http://vimeo.com/1574747

VERNAYA on Mubi Production Notes: http://mubi.com/garage/posts/faithful-vernaya

IMDB: http://www.imdb.com/title/tt1338700/ 

 

«To escape oppression under the reforms of Tsar Peter the Great in the early eighteenth century, several communities of Cossacks who had followed the rebel leader Bulavin emigrated to locations within the Ottoman Empire.  After keeping their traditions, including «Old Church» Christianity from the reign of Catherine the Great, alive for two and a half centuries, Bulavin Cossacks from the Eski Kazaklar and Kazak regions in Turkey decided to migrate in 1962.  While some came to the United States, most Eski Kazaklar villagers repatriated to Russia.

Filmmakers Tarasova and Shatalova demonstrate an expert, delicate sense of the inner life of their subjects, these returnees, as well as a finely honed cinematographic aesthetic.  One woman in particular receives the empathic gaze of the camera in a sequence that reveals her anguished inner life in progress in one particularly beautiful sequence.  I lived it with her and was moved beyond words.  Simultaneously, Tarasova and Shatalova’s eye for the landscape of the coastal village with its vineyards and a mountain range crowning the scene off in the distance often brought Courbet’s paintings to mind.

As with other documentaries we are viewing this year that deal with rural life, «Vernaya,» which means «faithful,» lingers on the institution of marriage.  The group’s practices of betrothal have begun to allow women small slivers of choice, yet because the community has been so dedicated to maintaining its traditions, however archaic, the middle-aged and older wives had no choice whatsoever.  They see their lives and their womanhood slip away as if none of it mattered at all to anyone.  Resignation for them is both necessary and impossible.  This short film is eloquent testimony to the price they pay within the patriarchy.  Its eloquence is that of the highest intimacy, and it is utterly beautiful.»

Beverly Allen

SYRFILMFEST’ 09, USA

«In her short documentary writer-director Nastia Tarasova examines the lives and traditions of a small surviving community of Nekrasov Cossacks. The Nekrasovites, as they are also known, take their name from their leader, Ignat Nekrasov. When the Bulavin Rebellion against Peter the Great was suppressed in 1708, Ignat and his followers fled south into the Ottoman Empire. There they were able to preserve

their faith and traditions for some two hundred years The Nekrasovites were Old Believers, a persecuted religious sect within the Russian Empire. Conversely, they were able to exercise complete religious freedom under Turkish governance. In the second half of the 20th Century, groups of Nekrasovites left modern Turkey to return to Russia.

Tarasova’s film examines what has become of a small community of these Cossacks living in modern day Russia.

 

Vernaya focuses on the traditional folk songs and faith of the Cossacks. Songs are sung both in Turkish and Russian, a testament to the centuries they spent in exile.

Interviews are also conducted with the old men and women of the village. Marriage is a central preoccupation of the women – it was through a system of arranged marriages that their unique cultural identity remained unadulterated in spite of their exile.

 

Despite their dedication to faith and tradition, the Nekrasov Cossacks of the film have not survived unscathed by contemporary problems. Alcoholism has taken its inevitable toll on the community, though references to this are made only obliquely.

 

The film maintains a sombre, plaintive tone throughout. It is an elegy to a bygone era and anachronistic way of life that has been kept alive by a dwindling community with only its faith and traditional songs to keep its identity alive. Without this there is little to distinguish it from the endless numbers of impoverished, timeworn agrarian communities that permeate Russia’s vast territorial expanse.

 

The melancholic tone of the film is tempered by its vivid, warm colours. It has an abstract, dream-like quality that conveys a sense that we are watching the last vestiges of the past disappear beyond the horizon of time.

 

This film will only ever have niche appeal but clearly it isn’t targeting a mainstream audience. Almost no historical background is given about the Nekrasov Cossacks, nor any information to contextualise their place within modern Russia.

 

The visual aspect of the film takes complete precedence over its content and it is more of an exercise in aesthetics than anything else. Tarasova has a great eye for detail: shots have been carefully thought out and beautifully conceived, lending the film a poetic quality in keeping with its elegiac tone.

 

Only a recent graduate from Moscow’s Gerasimov Institute of Cinematography, Nastia Tarasova is clearly a promising young film maker and it will be interesting to watch her work develop. Vernaya is an experimental piece that is worth seeing for those with an interest in the aesthetics of film: its merit lies in the way it is shot rather than in its subject matter».

 

Reviewed by Tom Casey

June 2009

«Scotland-Russia Forum Review»

Leave a Reply

123